Zaloguj się Wyloguj się
Strona główna
FAQs
Pytania z branży wzięte

Polski Związek Organizatorów Turystyki to organizacja, której celem jest m.in. edukacja. W związku z tym przygotowaliśmy dla Państwa odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Mamy nadzieję, że poniższe odpowiedzi pomogą sprawniej poruszać się w „przestrzeni turystycznej”.
Życzymy przyjemnej i konstruktywnej lektury.

Czy przepisy prawne definiują status Touroperatora? Jakie obowiązki mają biura podróży?

Jak najbardziej. Ustawa o usługach turystycznych szczegółowo określa warunki, jakie musi spełniać touroperator zwany w ustawie organizatorem turystyki. Organizatorzy turystyki są zobowiązani, m.in. do zagwarantowania Klientom uczestniczącym w imprezach turystycznych profesjonalną opiekę podczas całego pobytu. Spoczywa na nich mnóstwo innych obowiązków, które mają sprawić, że klient w ich rękach może się czuć w pełni bezpiecznie. 
 
Dlaczego warto podróżować z Touroperatorom?

Przede wszystkim dobre biura podróży zapewniają kompleksową obsługę. Biura podróży zrzeszone w PZOT traktują każdego Klienta bardzo indywidualnie gwarantując mu pomoc i realizując niestandardowe usługi. Agent turystyczny perfekcyjnie planuje pobyt według preferencji oraz oczekiwań Klienta sugerując najkorzystniejsze rozwiązania i podpowiadając dodatkowe możliwości. Poszukiwania najkorzystniejszych ofert w Internecie często kończą się brakiem decyzji. Warto wybrać się do biura podróży, aby szybko dowiedzieć się wszystkiego na temat destynacji, warunków oraz szczegółów związanych z pobytem za granicą. Profesjonalny touroperator wyręczy nas ze wszystkich „technicznych” aspektów organizacyjnych, dzięki czemu oszczędzamy czas i nerwy. I nie tylko - w końcu dla wielu z nas, najważniejsze są finanse. Indywidualnie nie mamy szans na uzyskanie lepszych cen na przelot i zakwaterowanie niż duży touroperator kontraktujący całe hotele i serie całych czarterów . Opłaca się skorzystać z siły negocjacyjnej touroperatorów zrzeszonych w PZOT i zostać beneficjentem umów handlowych zawartych przez nich w celu realizacji naszych planów urlopowych.

Kim jest rezydent?

Rezydent to profesjonalny przedstawiciel Touroperatora podczas pobytu wakacyjnego i żywa „wizytówka” biura podróży . Przede wszystkim doskonale zna wszystkie przepisy wewnętrzne biura podróży, procedury oraz normy administracyjne kraju, w którym „urzęduje”. Odpowiada głównie za rezerwacje i pomoc w załatwieniu wszelkich spraw związanych z przyjęciem grupy turystów za granicą. Zajmuje się planowaniem programu zwiedzania, pilnuje prawidłowej realizacji atrakcji zawartych w ofercie, wyjaśnia wątpliwości związane z ubezpieczeniem, opieką zdrowotną i dokumentami. Ponadto organizuje wycieczki fakultatywne. Rezydent to osoba, do której można zwrócić się ze wszystkimi problemami i wątpliwościami związanymi z formalnymi aspektami pobytu i zapytać o lokalne atrakcje.

Jakie standardowe świadczenia zawiera cena wycieczki organizowana przez touroperatorów?

Cena wycieczki z reguły zawiera: zakwaterowanie, wyżywienie – według rodzaju oferty, koszty transportu oraz transferu z i do hotelu, opiekę pilota lub rezydenta, a także koszty ubezpieczenia (tj. KL i NNW). Szczegółowe informacje dotyczące „składu” ceny poszczególnych ofert proponowanych przez Touroperatorów zrzeszonych w PZOT są dostępne na stronie internetowej i w katalogach.

Jakie typy ubezpieczenia wyróżniamy i jakie opcje są najczęściej spotykane w ofertach biur podróży?

Pierwszym i najbardziej podstawowym typem ubezpieczenia jest KL, tj. ubezpieczenie kosztów leczenia. Gwarantuje pomoc medyczną oraz pokrycie kosztów związanych z nagłym zachorowaniem lub nieszczęśliwym wypadkiem za granicą/podczas pobytu).

NNW - ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków. Gwarantuje wypłatę odszkodowania związanego z nieszczęśliwym wypadkiem, wskutek którego Ubezpieczony doznał trwałego uszczerbku na zdrowiu).

Ubezpieczenie bagażu podróżnego. Gwarantuje wypłatę odszkodowania związanego z niezawinioną przez Ubezpieczonego utratą lub zniszczeniem bagażu
lub opóźnieniem w jego dostarczeni na miejsce pobytu.

Ubezpieczenie kosztów odwołania uczestnictwa w imprezie turystycznej bądź wcześniejszego powrotu z imprezy turystycznej. Pozwala odzyskać część lub całość kosztów (opcjonalnie) w wyniku zaistniałej sytuacji.

Oprócz wyżej wymienionych typów ubezpieczenia bardzo popularne są ubezpieczenia OC (od odpowiedzialności cywilnej), „All risk” – pakiet zapewniający ubezpieczenie na każdą ewentualność, pakiety familijne oraz ubezpieczenia sprzętu sportowego.
Wszystkie świadczenia dostępne są w biurach agencyjnych i u Touroperatorów, którzy współpracują z renomowanymi firmami ubezpieczeniowymi. Podczas wyboru konkretnej oferty warto zwrócić uwagę na rodzaj gwarantowanego ubezpieczenia, który ewentualnie można rozszerzyć o dodatkowe opcje. Lepiej mieć spokojną głową w każdych okolicznościach przed i w trakcie podróży.

Czy za pobyt na wakacjach dziecka w wieku do 2 lat trzeba płacić?

Pobyt tzw. Infanta - dziecka do 2 lat jest w większości hoteli całkowicie bezpłatny. Niekiedy trzeba ponieść drobną opłatę za wstawienie łóżeczka do pokoju. Trzeba jednak pamiętać o cenie ubezpieczenia i o tym, że niektóre linie lotnicze pobierają (niskie) opłaty za bilet dla infanta.

Czy można zrezygnować z wycieczki w każdej chwili?

Tak oczywiście. Wielu organizatorów dopuszcza możliwość bezkosztowej rezygnacji – do pewnego, określonego terminu, w przypadku imprez rezerwowanych miesiące przed planowanym wyjazdem. Później z wpłaconej kwoty może zostać potrącony procent wartości dokonanej rezerwacji lub ryczałtowa kwota. W ten sposób biura podróży pokrywają faktycznie poniesione koszty związane z dokonaniem i skasowaniem rezerwacji. Wysokość kosztów rezygnacji określają szczegółowo warunki uczestnictwa w imprezie turystycznej.

Co oznaczają tajemnicze skróty, które definiują oferty?

HB - Half Board - śniadania i obiadokolacje
FB - Full Board - śniadania, obiady oraz kolacje
BB - Bed and Breakfast – nocleg i śniadanie
SC - Self Catering - wyżywienie we własnym zakresie
PP - posiłki wg programu
AI - All Inclusive - wszystko w cenie (w tym: pełne wyżywienie - śniadania, obiady, kolacje, przekąski pomiędzy posiłkami, napoje bezalkoholowe i alkohole - wg szczegółowego opisu oferty).

Gwiazdkowane wakacje

Kto przyznaje gwiazdki hotelom, jakie kryteria decydują o ich ilości, czego można spodziewać się po trzech, a czego po pięciu gwiazdkach?
Podróżując szybko przekonamy się, że gwiazdka gwiazdce nierówna. Gwiazdki europejskie mają wyższą wartość od gwiazdek północo afrykańskich. Touroperator z pewnością nam to wyjaśni. Co ciekawe w niektórych krajach europejskich, np. w Niemczech lub we Francji nie ma hoteli pięciogwiazdkowych. W tych krajach maksimum to cztery, a minimum to zero, na Malcie skala wynosi od dwóch do pięciu. W Polsce system „gwiazdkowania” istnieje od 1997 roku i ma się całkiem nieźle – jest wiarygodny i uczciwy. Każdy hotel występuje indywidualnie o przyznanie wyższego stopnia niż posiada. Jeżeli uzyska aprobatę, to co kilka lat podlega kontroli, czy utrzymuje wymagany standard. Każdą kategorię definiują przepisy i konkretne wymagania. Weźmy pod lupę królewską kategorię „*****”. Dwuosobowe pokoje hotelu pięciogwiazdkowy muszą mieć co najmniej 18 m2, posiadać klimatyzację, dostęp do Internetu, telewizor, telefon, minibar i sejf. O tylko początek długiej listy. Musi świadczyć, m.in. budzenie na telefon, i obsługę full service 24/7.

Przezorny zawsze zaszczepiony

Wyjazd do tropikalnych krajów wiąże się z ryzykiem zachorowania na lokalne choroby. W związku z tym w przypadku wyjazdów rekomenduje się w ramach profilaktyki szczepienia ochronne. Dobry Touroperator dysponuje listą szczepień, którym trzeba się poddać, aby w pełni bezpiecznie kontemplować uroki dalekich krajów.

Dziecięcy paszport

Od trzech lat, jt. od 2009 roku obowiązują nowe przepisy dotyczące wydawania paszportów. Każde dziecko, które nie ukończyło 5 roku życia i posiada paszport, musi „odnawiać” dokument co 12 miesięcy. Wcześniej paszport był ważny przez 3 lata, obecnie – tylko przez rok. Trochę wygodniej jest w przypadku pociech w wieku od 5 do 13 lat, ponieważ te dzieci muszą zaopatrywać się w nowy dokument co 5 lat. Ustawodawca argumentuje zaostrzenie przepisów faktem, że wygląd małych dzieci szybko ulega zmianie, w związku z czym trzeba posiadać dokument umożliwiający potwierdzenie ich tożsamości. Trudno nie z tym się nie zgodzić. Osoby „starsze” mają obowiązek wymiany dokumentu co 10 lat.

Partnerzy serwisu
Strona głównaO nasKontaktZadaj pytanie
Realizacja i partner serwisu KSI Media
Dołącz do nas:
Small PlanetMatimpexTouroperatorOrganizator TurystykiPolish Tour Operators AssociationOrganizacja pracodawcówImprezy urlopy przelotyRejsy czarteroweZwiedzanieSamolotemAutobusem